Revideringar vart femte år
Vad är nytt inom Barn-HLR?
- Riktlinjerna för kompressioner och inblåsningar ändras till 15:2. Alltså att vi ska göra 15 kompressioner och 2 inblåsningar. (Istället för tidigare 30:2)
- Barn HLR ändras också till att inkludera barn upp till 18 år, mot tidigare upp till puberteten.*
- Man lägger även in Hjärtstartare som en del av utbildningen i Barn-HLR.
Att man ändrar till 15:2 är för att barn är känsliga för att vara utan syre. De behöver alltså få syre oftare under pågående HLR. Man gör självklart också de fem stycken inblåsningarna i början innan man startar HLR, detta gäller nu alla barn upp till 18 år. Man säger samtidigt om man aldrig gått en kurs, eller har gått en kurs tidigare och lärt sig 30:2 och är mest trygg med det, vid ett hjärtstopp hos ett barn. Om barnet ser vuxet ut, gör man 30:2.
Helst bör kunskaper i HLR och Första hjälpen repeteras minst en gång per år. Vi vet dock att det är svårt att få ihop kurser och tillfällen samt samla personalgruppen så ofta. Därför har vår webbaserade HLR-kurs blivit ett enormt uppskattat sätt att repetera ofta.
Vad är nytt inom Vuxen-HLR?
- Man tar bort träning på Stabilt Sidoläge ur HLR kursen och lägger det på Första Hjälpen istället.
- Man säger nu att om man inte kan flytta en person från mjukt underlag till hårt, så ska man göra HLR på det mjuka underlaget men ta i hårdare.
Ännu bättre HLR framöver!
Det är 6000 personer per år, 16 personer om dagen som drabbas av plötsligt hjärtstopp utanför sjukhus, alltså i våra hem, på våra arbetsplatser och allmänna platser. Bara 10% av dessa överlever. Det största fokuset på kongressen är att det tar generellt sett för lång tid innan HLR påbörjas och defibrillering sker. Skulle detta gå fortare skulle fler överleva.
Kan smarta klockor hjälpa till att både förebygga hjärtstopp med hjälp av sina EKG och hälso-funkioner? Och kanske hjälpa oss att identifiera ett hjärtstopp med sin falldetektering, ta ett EKG, mäta syremättnaden och vid behov larma ut en ambulans och sms -livräddare vid hjärtstopp? Så cool tanke!
Ja, som ni hör finns det många tankar om hur vi ska rädda fler liv, men till att börja med: Vi behöver vara fler som regelbundet repeterar vår HLR! Den pedagogiska forskningen säger tydligt att det krävs små repetitioner ofta snarare än en lång klassrumsutbildning vart annat eller vart tredje år. Och kunskaper i HLR – att någon faktiskt börjar pumpa på den där bröstkorgen- ihop med att det finns en hjärtstatare – är det som räddar liv!